Asielzoekers met verblijfsvergunning welkom in Zorgspectrum

Afgelopen maandag 19 oktober jl. vond een extra raadsvergadering plaats ivm het mogelijk huisvesten van asielzoekers met een verblijfsvergunning (statushouders) in zorgspectrum Zuilenstein. De VVD heeft uiteindelijk ingestemd met het voorstel, nadat veel zorgen op het gebied van oa veiligheid en impact op de stad waren weggenomen.

Het college heeft gemeend een bijdrage te willen leveren aan de toename van het aantal vluchtelingen door ruimte aan te bieden aan statushouders waardoor ruimte ontstaat in de AZC’s in het land. Er is een aanbod gedaan door het college aan het COA, wat uiteindelijk ter goedkeuring aan de raad is voorgelegd

De VVD wilde harde toezeggingen op het gebied van veiligheid. Niet alleen voor de de reeds bestaande bewoners, maar ook voor de nieuwe bewoners. De burgemeester overtuigde de VVD hiervan, door duidelijk te maken dat alle  instanties betrokken zijn en met een zeer korte reactietijd terplaatse kunnen zijn.

Een ander zorgpunt betrof de impact op de stad. Want het huisvesten van 140 statushouders vraagt meer dan alleen woonruimte. Het vraagt op de langere termijn extra woningen, meer druk op de sociale voorzieningen en op het onderwijs. Het college heeft aangegeven te kijken naar het versneld omkatten van kantoren naar tijdelijke woonruimte. Verder is reeds contact geweest met betrokken instanties, zoals onderwijs en de WIL. Zij hebben aangegeven klaar te zijn voor deze toename van statushouders.

Als VVD zullen we na het arriveren van de statushouders in Zuilenstein zowel de situatie ter plaatse volgen als de voortgang van de integratie. Mochten er vragen zijn of valt u iets op, dan kunt u de VVD fractie bereiken via:
fractie@vvdnieuwegein.nl of 0646323353