Nieuwe functies voor forten en kantoren, maar ook een degelijke begroting!

De gemeenteraad heeft de begroting 2016-2019 op 5 november vastgesteld. Door behoedzaam beleid van de afgelopen jaren blijft de begroting sluitend. Mede vanwege Rijkskortingen hebben we daarvoor de afgelopen tijd alle zeilen bij moeten zetten.

Nieuwegein blijft een stad met veel voorzieningen en een gemeentelijk lastenniveau dat 18 % lager ligt dan in onze regio gebruikelijk is. Daarmee is de uitgangssituatie degelijk. Maar we kunnen het niet permitteren om op onze handen te gaan zitten.

Als VVD wethouder ben ik trots op de succesvolle aanpak van leegstaande kantoorpanden naar (zorg)woningen. Tot op heden werden 328 woningen in kantoren opgeleverd, 260 zijn er in aanbouw waaronder de Villawal Merwestein en Bakenmonde nabij lekbrug. Daarnaast zijn er 2 sloopnieuwbouwprojecten opgeleverd of in verkoop (Rabo Nedereind en Kroon op Jutphaas). Een 5 tal transformaties verkeren nog in plan/aanvraagstadium. We maken hier echt het verschil als gemeente. Leegstand vermindert fors, we bedienen nieuwe doelgroepen op de woningmarkt, het leefklimaat verbetert, nieuwe bewoners zijn een economische impuls voor horeca en middenstand. Daarnaast is hergebruik van gebouwen duurzaam.

Een ander onderwerp waar we als Nieuwegein trots op kunnen zijn is de Hollandse waterlinie ( onderdeel van Unesco werelderfgoed aanvraag). Onze 4 grote waterliniewerken worden allemaal gebruikt door maatschappelijke partijen. Ik noem ze even: fort Vreeswijk ( door buurt geadopteerd), fort Jutphaas( wijnhandel, scouting), plofsluis ( schietvereniging, onderdeel recreatieve fietsroute,) en nu ook de batterij aan de Overeindse weg. Voor de komst van de fietsbrug erg afgelegen en jaren in onbruik. Nu in gebruik door adviesbureau en opengesteld voor publiek. Nieuwe functies voor Historisch erfgoed dat daarmee behouden blijft en toegankelijk is voor publiek. Als liberaal vind ik het mooi om te zien dat vooral door particuliere initiatieven, onze forten een toekomst hebben.

Kantoren en forten krijgen zo een gewaardeerd tweede leven. Daar ben ik trots op!