Nieuws van onze wethouder Gadella

Beroepsonderwijs de startmotor van onze economie! Ondernemers kwamen samen rond het thema "onderwijs en arbeidsmarkt" om samen met de gemeente, de WIL en de beroepsopleiders samenwerking te verkennen. Dit omdat uit ondernemerstafels een belangrijke gemeenschappelijke wens naar voren is gekomen: het binden en opleiden van goed personeel.

Voor de gemeente is de positie van het beroeps- en vakonderwijs een speerpunt vanuit regionale samenwerking, onderwijs, economische zaken en vanuit werk en inkomen. Goed onderwijs dat in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven en overheid gepositioneerd wordt is voor de toekomst van Nieuwegein wezenlijk. Het ROC presenteerde zich met de 5 Nieuwegeinse opleidingen, de plannen om te komen tot een techniek en ICT-campus. Daarbij wil men veel steviger onderwijs met bedrijven verbinden. Het beroeps- en vakonderwijs in Nieuwegein herbergt 5000 roc-leerlingen, en daarnaast nog meer dan 1000 leerlingen en studenten in kleinere opleidingen. Daarmee is de startmotor van onze economie.

Met de diverse Makelaars die werkzaam zijn in onze regio, werd ook een thematische bijeenkomst belegd. Hun advies was: bewaak kwaliteit in de stad, zorg voor gevarieerd woningaanbod waarin ook de duurdere woning een plek krijgt en benadruk de sterke punten van Nieuwegein als woon en werkstad. Houd de stad schoon, uitnodigend en bereikbaar.

Gesprekken als deze hebben een belangrijke functie in onze stad. Zorgen voor verbinding, initiatief en samenwerking tussen partijen die elkaar steeds meer nodig hebben.