Dienstverlening

De gemeente Nieuwegein is er voor de inwoners. Vertrouwen in de gemeente is daarbij erg belangrijk. Dit kan worden bevorderd door duidelijk en transparant te communiceren en een bestuur dat belangen van inwoners goed afweegt.

·        Duidelijke formulieren met begrijpelijke taal zorgen voor veel gemak voor de inwoners en voor de gemeente. Daarom is het van belang dat de gemeente meer aandacht besteedt aan de begrijpelijkheid van haar (digitale)formulieren. Dit zal ook leiden tot minder invulfouten.

·        We vinden het normaal dat de gemeente de telefoon opneemt wanneer je belt met een vraag en er alles aan doet om je goed te helpen. Bij vragen is het altijd mogelijk om een mens te spreken in plaats van een computer.

·        De dienstverlening van de gemeente moet van goede kwaliteit zijn. Hierbij is ook aandacht voor laaggeletterden en digibeten. Inwoners kunnen hun zaken zoveel mogelijk zelf en vanuit huis regelen, wanneer het hen uitkomt. We starten met het thuisbezorgen van producten, zoals paspoorten.

·        Om de dienstverlening van de gemeente verder te vergroten, vinden wij dat het gemeentehuis vaker buiten kantoortijden en/of in het weekend geopend moeten zijn voor zaken die niet digitaal of telefonisch geregeld kunnen worden.

·        Als er in de gemeente wordt gewerkt aan (bijvoorbeeld) de straat, dan worden inwoners daar altijd ruim op tijd over geïnformeerd met een wijkbericht in de brievenbus in een ruim verspreidingsgebied.

·        De wereld houdt niet op bij de gemeentegrens. De gemeente werkt slim samen in de regio op het gebied van bereikbaarheid, regionale werkgelegenheid en woningbouw. Hierbij vinden wij het belangrijk dat we als stad voordeel hebben bij deze samenwerking, door onder andere beschikbare expertise en de lobby voor Rijks- en Europese subsidies waar Nieuwegein van meeprofiteert.