Mobiliteit

We verplaatsen ons allemaal regelmatig; bijvoorbeeld voor werk, naar familie of vrienden, om de hond uit te laten of een boodschap te doen. We willen we dat Nieuwegein kan groeien en tegelijk voor de toekomst aantrekkelijk, verkeersveilig en bereikbaar blijft. Binnen de wijken en op korte afstanden wordt lopen en fietsen steeds belangrijker. De hoofdstructuur in onze stad blijft belangrijk én aantrekkelijk voor autoverkeer. Wat voor ons voorop staat, is de vrijheid om het vervoersmiddel naar eigen keuze te kunnen kiezen, passend bij het moment en het reisdoel. In onze stad kan iedere inwoner meedoen aan de samenleving, met of zonder beperking. Dit vraagt om veilige en goed begaanbare stoepen en fietspaden en een gevarieerd, toegankelijk en betaalbaar aanbod van OV (en toegankelijke haltes), deelauto’s of deelfietsen. Wij denken hierbij ook aan collectief en individueel vervoer door vrijwilligers.

·        Verkeersveiligheid is onze prioriteit en deze verder verbeteren blijft ons uitgangspunt. Hierbij zetten we in op het blijven signaleren en oplossen van knelpunten.

·        Iedereen wil snel op zijn of haar bestemming zijn, een goede doorstroming is hiervoor belangrijk. Dit wordt niet alleen gerealiseerd door de komst van intelligente verkeerslichten, maar ook door altijd een integrale afweging te maken wie waar op welk moment voorrang heeft. Auto’s en fietsers zijn hierbij voor ons even belangrijk en daarom moet er gekeken worden naar zowel de voornaamste autoroutes als de voornaamste fietsroutes.

·        We houden vast aan de verschillende snelheden in de stad (30, 50 en 70 km/uur), zoals we deze nu toepassen op de verschillende wegen in onze stad.

·        Sluipverkeer door vastlopende snelwegen willen we ontmoedigen. Hierdoor staan we in de stad minder lang stil, zijn we sneller op onze bestemming én voorkomen we onnodige uitstoot.

·        Bij ontwikkelingen in Rijnenburg mag de ontsluiting van het gebied geen nadelige effecten hebben voor onze wijken Galecop en Batau.

Elektrisch rijden

·        Elektrisch rijden betekent ook opladen. In onze gemeente zijn er al veel laadpalen. Een toename van laadpalen is alleen noodzakelijk bij een aantoonbare toename van elektrische auto’s. Het aantal laadpalen moet in verhouding staan om voldoende parkeergelegenheid te behouden voor niet-elektrische auto’s.

·        We zetten in op snelladen bij winkelcentra en niet alleen langs de uitvalswegen van onze stad. Dit ondersteunt onze lokale ondernemers en maakt onze stad aantrekkelijker voor bezoekers.

·        Auto’s worden steeds schoner, elektrisch rijden wordt steeds meer het nieuwe normaal. Milieuzone’s zijn en blijven voor ons dan ook overbodig.

 

Openbaar vervoer

·        Het is belangrijk dat niet alleen binnen onze eigen stad maar ook naar andere bestemmingen (omliggende gemeenten, Utrecht Science Park e.a.), het OV van goede kwaliteit is. Daarin zien we de voordelen van innovatieve en kostenefficiënte vormen van OV, zoals snelbussen, Mobility as a Service (MaaS) en deelscooters.

·        Op onze bedrijventerreinen werken steeds meer mensen. Daarom moeten deze terreinen beter bereikbaar worden met OV dat is afgestemd op de werktijden van de werknemers.

·        We willen dat het OV zoveel mogelijk rijdt op schone energie.