Raadsinformatieavond Stadsverwarming Nieuwegein

De fracties van D66 en VVD Nieuwegein nodigen u uit om de raadsinformatieavond van aanstaande donderdag 21 april 2016 bij te wonen. VVD organiseert samen met D66 deze avond over het onderwerp stadsverwarming in Nieuwegein. Circa 60% van de woningen in Nieuwegein is aangesloten op stadsverwarming. Ook is stadsverwarming de voorkeursmethode om nieuwe woningbouwprojecten te verwarmen.

Past stadsverwarming nog bij onze ambities?

De laatste tijd is veel te doen over stadsverwarming in de regio Utrecht. Belangrijkste aanleiding is het verminderd rendement van de Eneco centrale op Lage Weide. Deze centrale is de primaire voedingsbron van het warmtenet in Nieuwegein. Door de veranderende energiemarkt wordt bij stadsverwarming geen gebruik meer gemaakt van restwarmte die ontstaat bij de opwekking van elektriciteit. De centrale op Lage Weide wordt nu primair gestookt voor de stadsverwarming, waarbij elektriciteit een bijproduct is geworden. Dat roept de vraag op of stadsverwarming nog wel past bij de klimaat neutrale ambities van onze stad.

Bovendien hebben gebruikers van stadsverwarming niet de mogelijkheid om hun eigen warmteleverancier te kiezen. Tarieven worden bepaald met behulp van het  niet meer dan anders  principe. Toch bestaat de indruk dat gebruikers in de praktijk duurder uit zijn. Hoe zit dat?

Tenslotte heeft de gemeenteraad van Utrecht afgelopen donderdag een aantal moties aangenomen om o.a. de aansluit plicht af te schaffen, stadsverwarming duurzamer te maken en om de kosten voor afsluiten te verlagen. Wat betekenen deze moties voor Nieuwegein?

Brede blik nodig

Eerder dit jaar hebben zowel D66 als de VVD schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders. Beide partijen vinden het echter belangrijk ook andere partijen aan het woord te laten om zo een brede blik op het onderwerp en de Nieuwegeinse situatie te krijgen. Ook zijn ze benieuwd naar de alternatieven en consequenties als het gaat om duurzame opwekking van stadswarmte of de keuzevrijheid om hiervan gebruik te maken.

Agenda

Na een inleiding van raadsleden Henk Jan Schat en Tom Verhoeve komen achtereenvolgens Bart van den Heuvel (initiatiefnemerstadsverwarming.nl), wethouder Peter Snoeren (gemeente Nieuwegein) , Erwin Noorda (projectontwikkelaar Trebbe) en Alex Kaat (Eneco) aan het woord. Tenslotte is voor raads­ en commissieleden de gelegenheid tot stellen van vragen aan de sprekers. De volledige agenda, inclusief de reeds gestelde schriftelijke kunt u vinden op http://ris.nieuwegein.nl/653/default.aspx

Locatie Raadszaal, Stadshuis Nieuwegein Datum donderdag 21 april 2016

Tijd  20.00u tot 21:15u