Kunst en cultuur

In Nieuwegein zorgen we voor een rijk aanbod van culturele voorzieningen en evenementen voor iedereen. We zijn er trots op dat we hiermee veel bezoekers aantrekken. Daarin spelen onze horeca, sportverenigingen, bibliotheek en buurtpleinen een belangrijke rol. Door met elkaar samen te werken, dragen we bij aan persoonlijke ontwikkeling en vermaak voor jong en oud. Of het nu gaat om een muziekfestival, een buurtfeest of het theater, in Nieuwegein is ruimte voor creatieve ideeën en initiatieven van onze inwoners.

De gemeente zorgt ervoor dat er een degelijk evenementenbeleid is, samen met goed toegankelijke locaties waar grotere evenementen georganiseerd kunnen worden. Bij een evenement, georganiseerd door vrijwilligers, helpt de gemeente om de administratieve lasten zo eenvoudig en laag mogelijk te houden.

Wij willen dat het gemakkelijk is voor inwoners van Nieuwegein om een leuk idee waar te kunnen maken. De gemeente is één van de spelers die initiatieven van inwoners verder kan helpen. Wij willen dan ook dat je een initiatief kunt indienen zonder dat aanvragen nodeloos ingewikkeld gemaakt worden. En zonder dat de boel eindeloos vertraagd wordt.

Het cultureel erfgoed van de gemeente mag en moet gezien worden. Cultuur verbindt, inspireert en prikkelt. Wij koesteren én promoten ons erfgoed, zowel bij onze bezoekers als onze inwoners. De oude dorpskernen Jutphaas en Vreeswijk moeten hun authentieke uitstraling zoveel mogelijk behouden.

Evenementen zoals de Sinterklaasintocht, Kaarslicht in Vreeswijk, De Plofparade en Geinbeat horen bij onze Nieuwegeinse identiteit. Nu de Nieuwe Hollandse Waterlinie is uitgeroepen tot Unesco Werelderfgoed, zetten we onze Nieuwegeinse pareltjes zoveel mogelijk in de spotlights, binnen én buiten Nieuwegein.

Subsidies voor culturele voorzieningen ondersteunen een aanbod van kunst en cultuur voor alle inwoners. We stimuleren culturele organisaties om meer ondernemerschap te tonen. Zo dragen zij ook zelf zorg voor een deel van de inkomsten. Van culturele instellingen verwachten we dat ze bijdragen aan een maatschappelijk doel en dat ze verantwoordelijkheid afleggen over hoe zij ons belastinggeld besteden.